Peliohjelmointiprojekti alakouluun

Suunnitellaan ja toteutetaan toimiva kertolaskupeli taustamusiikkeineen ja ääniefekteineen. Pelaajan pitää vastata kertolaskuihin oikein, jotta peli jatkuu. Pelissä on hahmoja, jotka kuvastavat hauskasti pelaajan pärjäämistä pelissä.

Pelin tekeminen on suunnattu 5.–6.-luokkalaisille, mutta se sopii myös yläkouluun. Projektin lopputulos saadaan oikeasti hyötykäyttöön, kun peli esitellään oman koulun 3.–4.-luokkalaisille, joilla peliä testautetaan, saadaan käyttäjäpalautetta ja kehitetään tuotetta paremmaksi. Oppilaiden tekemällä pelillä on siis kohderyhmä!

Oppimistavoitteet

Oppimiskokonaisuuden tavoitteena on, että oppilas kykenee soveltamaan olennaisimpia ohjelmoinnin työkaluja ja hyviä ohjelmointikäytäntöjä oman ohjelman luomisessa. Samalla rakennetaan yhteyttä ohjelmoinnin ja matematiikan välillä. Ohjelmointiharjoitukset toteutetaan Scratch-ohjelmointiympäristössä.

Tiivistelmä toteutustavasta

Oppimiskokonaisuus on järjestettävissä lyhyenä monialaisena oppimiskokonaisuutena tai sen osana, teemapäivänä tai integroiden eri oppiaineisiin.

Projekti suositellaan toteutettavaksi parityöskentelynä. Toteutustapana on tuotekehittämistä mukaileva toteutus, jossa suunnitellaan, toteutetaan, testataan ja parannellaan tuotetta. Ensin ohjelmoidaan pareittain runko-ohjelma, johon oppilaiden haluama teema voidaan sisällyttää helposti. 

Seuraavaksi suunnitellaan ja piirretään kertolaskupelin ulkoasu Scratchissa vektoripiirroksina, Luodaan omaan peliin myös äänimaailma Scratchin valmiin musiikin ja ääniefektien avulla. Suositellaan myös luomaan oma musiikkiluuppi ilmaisella, selainpohjaisella AudioSauna-sovelluksella tai muulla vastaavalla.

Oppimiskokonaisuuden lopussa on Päättöhaaste päättöarvioinnin tueksi. 

Miten oppimiskokonaisuus otetaan käyttöön?

Oppimiskokonaisuus on automaattisesti niiden asiakkaidemme käytössä, jotka ovat hankkineet lisenssin Oppimisen kirjastoon lukuvuodeksi 2019-2020. Oppimiskokonaisuuden materiaalit löytyvät kirjautumalla Oppimisen kirjastoon.

Uudet asiakkaamme voivat hankkia oppimiskokonaisuuden ja siihen liittyvän koulutuksen verkkokaupastamme: Peliohjelmointiprojekti alakouluun (MOD6). Pakettihinta on 99€ / osallistuja.

Koulutukseen osallistuvalla opettajalla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta ohjelmoinnista. Valmiiden tuntisuunnitelmien myötä kokonaisuuden käyttöönotto omassa opetuksessa on helppoa.

Seuraavat koulutuspäivät:

TI 3.12.2019 klo 13-16  varaa paikkasi täältä

Huom! Jos et halua maksaa osallistumista verkkokaupassamme, lähetä osallistumispyyntö ja laskutusosoitteesi meille sähköpostilla: info@codeschoolfinland.fi

Kysy myös tarjousta koulullenne/kunnalle räätälöidystä koulutuspäivästä: info@codeschoolfinland.fi.