Sarjis Online Coding School

Esitehtävät

Seuraavat esitehtävät tulisi olla tehtynä ennen ryhmäkoulutukseen saapumista. Tehtävien tarkoitus on tutustuttaa koulutuksessa käytettävän ohjelmointiympäristön käyttöön, jotta koulutuspäivästä hyötyy parhaiten.

Jos osaat jo Scratchin peruskäytön tehtävää 3 ei tarvitse tehdä. Koulutus sopii myös edistyneille, koska siellä tehtävien harjoitusten vaativuustasoa voidaan säätää osaamisen mukaan.

1. Luo tunnukset opettajatilille osoitteessa https://scratch.mit.edu/educators/register
Tee tämä ajoissa, koska opettajan tunnusten saaminen voi kestää pari päivää!

Tunnusten luomisvaiheessa kysytään mm. puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta ja koulun osoitetta. Nämä kysytään siksi, että Scratch haluaa varmistua tilin tulevan opettajalle. Scratch ei jaa näitä tietoja eteenpäin eikä näytä tietoja julkisesti.

Jos et halua luoda opettajan tunnuksia niin myös tavallisen käyttäjän tunnuksilla projektien tallentaminen onnistuu, mutta suosittelemme opettajan tunnuksia. Opettajatilillä voit tehdä itse tunnuksia oppilaille, seurata oppilaiden edistymistä sekä hallita luokan projekteja ja kommentteja.

2. Tunnuksia odotellessasi katso lyhyt video Scratchin käytöstä (Videon kesto 5:27)

Voit katsella myös esimerkkejä Scratch-projekteista (Videon kesto 1:17)

3. Kun tunnukset ovat käytössäsi kirjaudu sisään ja luo oma projekti, missä valitsemasi hahmo liikkuu nuolinäppäimillä ja sanoo jotain. Valitse projektiisi myös tausta.  Kun projekti on valmis jaa se klikkaamalla nappulaa: 

Osoite projektiisi näkyy nyt verkkoselaimesi osoiterivillä. Kopioi se ja lähetä osoitteeseen sirkku@codeschoolfinland.fi. Samalla voit halutessasi kertoa  toiveistasi koulutuksen suhteen.

4. Ennen Classroom Direct-päivää tee oman luokkasi oppilaille tunnukset Scratchiin. Ohjeet löytyvät Scratchin opettajatilin etusivulta kohdasta Opettajatilin UKK.

4. Ryhmäkoulutukseen tullessasi et tarvitse omaa tietokonettasi mukaan.