Why code

Oulun opetus

Syyskauden 2018 kurssit alkavat Oulun toimipisteessämme viikolla 36. Kurssit on jaettu kahteen seitsemän viikon pituiseen jaksoon ja ilmoittautua voi koko lukukaudelle tai vain yhdelle jaksolle. Ensimmäisen jakson osallistujille varaamme paikan automaattisesti toiselle jaksolle. Ryhmäkoon salliessa otamme uusia osallistujia mukaan toiselle jaksolle. Tuntien sisällöt on laadittu siten, että eritasoisille koodaajille on kullakin tunnilla sopivan haastavia tehtäviä.

Tunnit pidetään Pelikampuksella osoitteessa Rantakatu 3.
Huomaathan, ettei koulujen syyslomaviikolla 22.-26.10.2018 eikä itsenäisyyspäivänä 6.12. pidetä tunteja.

 maanantaitiistaikeskiviikkotorstai
17.15-18.15SKIDI
6-9 v.
ROBO II
9-14 v.
JUNIORI-
KOODARI
9-12 v.
PELINTEKIJÄ
9-14 v.
18.30-19.30PELINTEKIJÄ
9-14 v.
ROBO I
9–11 v.
SKIDI
6-9 v.
ROBO II
9-14 v.

SKIDI

Mitä se koodaus oikein on?

Sopii parhaiten alaluokkalaisille, joilla ei ole aiempaa kokemusta tai on vähän kokemusta ohjelmoinnista. Suositusikä 6-9 vuotta. Pienemmät voivat osallistua samaan hintaan oman aikuisen kanssa, isommat itsekseen.

Harjoittelemme tietokoneen ja ohjelmistojen perustoimintoja, opettelemme kuvien ja äänien toimintaa ja käsittelyä, kurkistamme suosittuihin visuaalisiin ohjelmistoympäristöihin, vahvistamme ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä ja mikä tärkeintä, pääsemme lopuksi tekemään pieniä ohjelmia ja pelejä ihan itse.

1. jakso (7 kertaa)
3.9.-15.10.2018
maanantaisin klo 17.15-18.15

tai
5.9.-17.10.2018
keskiviikkoisin klo 18.30 - 19.30

Tutustumme ohjelmointiin tietokoneettomien harjoitusten, matemaattisten pulmien ja tietokonepelien avulla. Harjoittelemme median käyttöä, kuvan- ja äänen käsittelyä. Näitä taitoja pääsee soveltamaan Skidi-kurssin toisella jaksolla omassa ohjelmointiprojektissa.
2. jakso (7 kertaa)
29.10.-10.12.2018
maanantaisin klo 17.15-18.15

tai
31.10.-12.12.2018
keskiviikkoisin klo 18.30 - 19.30

Harjoittelemmme ohjelmointirakenteita helppokäyttöisissä, lapsille tehdyissä graafisissa ohjelmointiympäristöissä. Teemme pieniä pelejä ja muita sovelluksia oman osaamistason mukaan. Kurssilla käytämme esimerkiksi Scratch, Kodu Game Lab ja Tynker -ohjelmointiympäristöjä.

Ilmoittaudu kursseille

PELINTEKIJÄ

Pelintekijäksi pääsee pelejä tekemällä!

Sopii osallistujalle, jolla on monipuolista pelikokemusta ja haluaa oppia pelien avulla, ja joka on jo kokeillut koodausta aiemmilla kursseilla tai koulussa. Suositusikä 10-14 vuotta.

Pelit ovat ajanvietettä ja viihdettä, mutta niiden avulla voidaan oppia myös tärkeitä taitoja. Pelien tekeminen vaatii monipuolisesti teknisiä, kognitiivisia, taiteellisia, sosiaalisia ja kielellisiä taitoja. Pelintekijäkurssilla perehdymme juuri näihin taitoihin tutkimalla ja toteuttamalla pelejä. Samalla opimme koodausta, systeemistä ajattelua, digitaalisen median lukutaitoa, yhteistyötaitoja ja tarinankerrontaa. Jokaiseen tuntiin sisältyy sekä teoriaa että käytännön tekemistä pelit pääosassa. Koodausalustoina käytämme esim Scratch-, Kodu Game Lab- ja Tynker -ympäristöjä.

1. jakso (7 kertaa)
3.9.-15.10.2018
maanantaisin klo 18.30 - 19.30

tai
6.9.-18.10.2018
torstaisin klo 17.15 - 18.15

Tutustumme pelitutkimuksen peruskäsitteisiin. Harjoittelemme pelien testausta, palautteen antamista ja omien pelien suunnittelua ja muokkaamista palautteen avulla. Tutustumme erilaisiin pelinkehitysympäristöihin.
2. jakso (7 kertaa)
29.10.-10.12.2018 '
maanantaisin klo 18.30 - 19.30

tai
1.11.-20.12.2018 (huom! ei tuntia 6.12.2018)
torstaisin klo 17.15 - 18.15

Toisella jaksolla kehitämme omia pelejä jossa on useampi taso tai peliruutu. Peleihin voidaan toteuttaa joitakin kehittyneempiä ominaisuuksia. Esimerkkejä aiempien vuosiluokkien toteutuksista:
Speden Pelit-tyyppinen nopeuspeli, Pallosotapeli, Tuomion Tunneli

Ilmoittaudu kursseille

ROBO I

Robotiikka on hyvä tapa oppia ohjelmointia!

Sopii osallistujalle, jolla ei ole kokemusta robotiikasta/ohjelmoinnista tai joka haluaa tutustua robotiikkaan. Suositusikä 8-11 vuotta.

Tutustumme robotiikan perusteisiin, automaatioihin ja sulautettuihin järjestelmiin hauskojen käytännön projektien kautta. Harjoittelemme ohjelmoinnin perusteita ja toteutamme käytännön sovellutuksia mukaanlukien automaattipeukutin, sensoriohjattuja hälyttimiä, ajastimia sekä mittareita.

1. jakso (7 kertaa)
4.9.-16.10.2018
tiistaisin klo 18.30 - 19.30


Ensimmäisellä jaksolla ohjelmoimme ja rakennamme mm. oman lemmikin, jolle ohjelmoimme erilaisia "luonteenpiirteitä" ja tutustumme äänien tuottamiseen.
2. jakso (7 kertaa)
30.10.-11.12.2018
tiistaisin klo 18.30 - 19.30


Toisella jaksolla tutustumme sensorien toimintaan ja toteutamme valo- tai liikeohjauksella toimivia laitteita ja erilaisia mittareita.

Ilmoittaudu kursseille

ROBO II

Hei, rakennetaanko robotti?

Sopii osallistujalle, jolla on jo aiempaa kokemusta ohjelmoinnista esimerkiksi koulusta tai muilta ohjelmointikursseiltamme. Suositusikä 9-14v.

Robotiikka on hyvä tapa oppia ohjelmointia! Ohjelmointiprojektit heräävät eloon konkreettisin robottitoteutuksin. Syvennämme ymmärrystä robottien rakentamisesta ja ohjelmoinnista tyylikkäiden käytännön toteutusten kautta. Tutustumme sensoreiden toimintaan tarkemmin ja ohjelmoimme oman kompassin, kaukosäätimen ja reaktiopelin. Siirrymme graafisesta ohjelmointiympäristöstä Python-kielen käyttöön.

1. jakso (7 kertaa)
4.9.-16.10.2018 tiistaisin
klo 17.15 - 18.15

tai
6.9.-18.10.2018
torstaisin klo 18.30 - 19.30


Ensimmäisellä jaksolla rakennamme radiotaajuuksilla kommunikoivia viestittimiä ja kaukosäätimiä servomoottoreilla liikkuville laitteille.
2. jakso (7 kertaa)
30.10.-11.12.2018
tiistaisin klo 17.15 - 18.15

tai
1.11.-20.12.2018 (huom! ei tuntia 6.12.2018)
torstaisin klo 18.30 - 19.30


Toisen jakson tavoitteisiin kuuluu siirtyä pääosin Python-kielen käyttöön. Sen avulla ohjelmoidaan mm. puhesyntetisaattori.

Ilmoittaudu kursseille

JUNIORIKOODARI

Osaan koodata vaikka mitä!

Sopii osallistujille, jotka ovat jo tutustuneet koodaukseen esimerkiksi Skidi-kurssilla tai koulussa. Kokeneemmatkin ohjelmoijat oppivat käytännön toteutusten kautta uutta animoinnista ja ääniefekteistä. Suositusikä 9-12 vuotta.

Perehdymme ohjelmien toimintaan ja ohjelmointiin graafisissa ohjelmointiympäristössä tutustumalla, tutkimalla ja kehittämällä Scratch, Kodu Game Lab- ja Tynker-ohjelmia. Kurssilla osallistujat suunnittelevat ja toteuttavat itsenäiseti tai parityönä erilaisia pelejä, joissa on mm. animoituja hahmoja, aika- tai pistelaskureita, taustamusiikkia, ääniefektejä ja eri pelitasoja.

1. jakso (7 kertaa)
5.9.-17.10.2018
keskiviikkoisin klo 17.15 - 18.15

Tutkimme ohjelmia ja teemme omia pieniä pelejä ja sovelluksia Scratch, Kodu Game Lab ja Tynker-ympäristöissä. Teemme omia ohjelmointiprojekteja ml.
Sokkelopeli, jossa on 1-3 tasoa, animoituja hahmoja ja musiikkia, lisäksi Kertolaskupeli taustamusiikilla ääniefekteineen.
2. jakso (7 kertaa)
31.10.-12.12.2018
keskiviikkoisin klo 17.15 - 18.15

Jatkamme ohjelmointitaitojen kehittämistä Scratchissä, Kodu Game Lab- ja Tynker-ympäristöissä. Toteutamme tasohyppely- tai seikkailupelin animaatioiden ja pisteenkeruumekanismin kera.

Ilmoittaudu kursseille