Helsingin koodikerhot

Kevätkauden 2019 koodikerhot Helsingin toimipisteessämme on jaettu kahteen 7 kerran mittaiseen jaksoon.

Jakso I: viikot 5-12/2018

Jakso II: viikot 13-20/2018

Ilmoittautua voi koko lukukaudelle tai vain yhdelle jaksolle. Ensimmäisen jakson osallistujille varaamme automaattisesti paikan toiselle jaksolle. Ryhmäkoon salliessa otamme uusia osallistujia mukaan toiselle jaksolle. Tuntien sisällöt on laadittu siten, että eritasoisille koodaajille on kullakin tunnilla sopivan haastavia tehtäviä.

Tunnit pidetään Pikku Huopalahdessa osoitteessa Paciuksenkaari 17.
Koko kevätlukukauden hinta on 249 €, yhden jakson hinta on 129 €.
Huomaathan, ettei koulujen hiihtolomaviikolla 18.-22.2.2019 ja 1.5.2019 pidetä tunteja.

 maanantaitiistaikeskiviikkotorstai
16.00-17.00PELINTEKIJÄ
10-14 v.
MINEKOODARI
10-14 v.
17.15-18.15SKIDI
6-9 v.
ROBO I
8-12 v.
18.30-19.30JUNIORIKOODARI
9-12 v.

PELINTEKIJÄ

Pelintekijäksi pääsee pelejä tekemällä!

Pelit ovat ajanvietettä ja viihdettä, mutta niiden avulla voidaan oppia myös tärkeitä taitoja. Pelien tekeminen vaatii monipuolisesti teknisiä, kognitiivisia, taiteellisia, sosiaalisia ja kielellisiä taitoja. Pelintekijäkurssilla perehdymme juuri näihin taitoihin tutkimalla ja toteuttamalla pelejä. Samalla opimme koodausta, systeemistä ajattelua, digitaalisen median lukutaitoa, yhteistyötaitoja ja tarinankerrontaa. Tunteihin sisältyy sekä teoriaa että käytännön tekemistä pelit pääosassa. Kokeneemmatkin ohjelmoijat oppivat käytännön toteutusten kautta uutta animoinnista ja ääniefekteistä! Harjoittelemme ohjelmointia graafisessa ohjelmointiympäristössä, tavoitteena siirtyä monipuolisempaan ja haastavampaan GDevelop -ohjelmointiympäristöön kurssin toisella jaksolla.

Sopii osallistujille, jotka ovat jo tutustuneet koodaukseen esimerkiksi koulussa, Juniorikoodari-tai Robo-kerhoissa. Suositusikä 10-14 vuotta.

1. jakso (7 kertaa)
29.1.-19.3.2019 (ei tuntia hiihtolomalla 19.2.)
tiistaisin klo 16.00-17.00

Tutustumme pelitutkimuksen peruskäsitteisiin. Harjoittelemme pelien testausta, palautteen antamista ja omien pelien suunnittelua ja muokkaamista palautteen avulla. Tutustumme erilaisiin pelinkehitysympäristöihin. Teemme oman pelin jossa on useampi taso tai peliruutu.
2. jakso (7 kertaa)
26.3.-7.5.2019
tiistaisin klo 16.00-17.00

Tällä jaksolla otetaan haaste vastaan! Suunnittelemme ja teemme oman pelin tai sovelluksen tietokoneelle tai mobiililaitteelle GDevelop 5 - ohjelmointiympäristössä.

Ilmoittaudu kerhoihin

 

SKIDI

Mitä se koodaus oikein on?

Aloittelijoille tarkoitettu Skidi-kurssimme jatkuu kevätlukukauden ajan. Syksyn osallistujille kurssi tarjoaa keväällä sopivasti kertausta ja opittavaa uusien projektien ja harjoitusten parissa. Otamme kevääksi mukaan myös uusia koodikoululaisia!

Skidi sopii ala-astelaisille joka haluaa tutustua ohjelmointiin hauskalla ja inspiroivalla tavalla. Jos osallistuja ei ole aiemmin harrastanut koodausta, Skidi on hyvä tapa oppia ohjelmoinnin perusteita. Suositusikä 6-9 vuotta. Pienemmät voivat osallistua samaan hintaan oman aikuisen kanssa, isommat itsekseen.

Harjoittelemme tietokoneen ja ohjelmistojen perustoimintoja, opettelemme kuvien ja äänien käsittelyä ja tutustumme suosittuihin graafisiin ohjelmistoympäristöihin. Kurssin tavoitteena on vahvistaa ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä ja totuttaa osallistuja hyödyntämään graafisten ohjelmistoympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia.

Ensimmäisellä jaksolla kertaamme ohjelmoinnin perusrakenteita hauskoilla harjoituksilla tietokoneella ja ilman. Ratkomme matemaattisia pulmia ja pelaamme ohjelmoinnillista ajattelua kehittäviä pelejä. Harjoittelemme mediankäyttöä ja kuvien sekä äänten käsittelyä.

Toisella jaksolla harjoittelemme soveltamaan opittua ja ohjelmoimme pieniä töitä graafisissa ohjelmointiympäristöissä. Teemme mm. pelejä ja muita sovelluksia oman osaamistason mukaisesti.

1. jakso (7 kertaa)
29.1.-19.3.2019 (ei tuntia hiihtolomalla 19.2.)
tiistaisin klo 17.15-18.15

Tutustumme ohjelmointiin tietokoneettomien harjoitusten, matemaattisten pulmien ja tietokonepelien avulla. Harjoittelemme median käyttöä sekä kuvan- ja äänenkäsittelyä. Animoimme suositun Skipidi-tanssihaasteen musiikkeineen. Näitä I-jaksolla harjoiteltavia taitoja pääsee soveltamaan Skidin toisella jaksolla omassa ohjelmointiprojektissa.
2. jakso (7 kertaa)
26.3.-7.5.2019
tiistaisin klo 17.15-18.15

Harjoittelemmme ohjelmointirakenteita helppokäyttöisissä graafisissa ohjelmointiympäristöissä. Teemme sovelluksia oman osaamistason mukaan. Tänä keväänä otamme käyttöön Scratch 3.0-version ja harjoittelemme muissa pelillisissä ympäristöissä koodauksen perusasioita.
Ilmoittaudu kerhoihin

 

MINEKOODARI

Tee oma koodiseikkailu!

Pelillisyys tukee tutkitusti oppimista. Tiesitkö, että Minecraft tarjoaa mahdollisuuden harjoitella koodausta ja algoritmista ajattelua tutussa ja inspiroivassa ympäristössä? Pelialustan hyödyntäminen tuo oppimiseen luovuutta oppijalähtöisellä tavalla. Tarinapohjaisessa seikkailumaailmassa ratkaistaan ongelmia käyttämällä ohjelmoitavia robotteja.

Minekoodari sopii osallistujalle, joka on kiinnostunut pelaamisesta ja jolle Minecraft on tuttu pelaamisen kautta. Suositusikä 10-14 vuotta.

Kurssilla tutustutaan ohjelmointiin jännittävän Minecraft-koodiseikkailun avulla, kilpaillaan joukkueina Koodikoulun omassa TurtleWars-pelimuodossa ja tehdään ohjelmointiharjoituksia yhteisellä palvelimella.
Minekoodarin kesto on 7 x 1h ja se järjestetään kevään aikana kahdesti.

Minekoodari (7 kertaa)
30.1.-20.3.2019 (ei tuntia hiihtolomalla 20.2.)
keskiviikkoisin klo 16.00-17.00
Minekoodari (7 kertaa)
27.3.-15.5.12.2019
keskiviikkoisin klo 16.00-17.00

Ilmoittaudu kerhoihin

 

ROBO I

Robotiikka on hyvä tapa oppia ohjelmointia!

Suosittu Robotiikkakurssimme jatkuu kevätlukukauden ajan. Robottien rakentelu on monipuolinen tapa tutustua automaatioon, robotiikkaan ja ohjelmoinnin alkeisiin. Syksyn kurssilaiselle kevät tarjoaa uusia käytännön robotiikkaprojekteja sekä tutustumisen uuteen, monipuoliseen Lego EV3-robotiikkasarjaan!

Robo I-kurssi sopii osallistujille, jota kiinnostaa rakennella itse ja joka haluaa harjottaa ohjelmointitaitoja robotiikan parissa. Suositusikä 8-12 vuotta. Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista tai robotiikasta ei tarvita.

Kurssilla ohjelmoidaan micro:bit-laitetta, askarrellaan ja rakennetaan robottien runkoja, kytketään moottoreita ja antureita sekä ohjelmoidaan Lego EV3-robotteja. Ohjelmoimme laitteita helpoissa graafisissa ohjelmointiympäristöissä. Micro:bitin omat anturit ja siihen liitettävät lisälaitteet mahdollistavat monenlaisia robotiikka- ja automaatioprojekteja. EV3-robotit toimivat ARM9-prosessorilla ja Linux-käyttöjärjestelmällä varustetuin älypalkoin, joita ohjelmoidaan graafisella ohjelmointikielellä. Ohjelmoimme laitteiden servomoottorit reagoimaan esimerkiksi kosketus-, väri- ja infrapuna-antureiden palautteen perusteella!  Myös kädentaidot saavat monipuolista harjoitusta kotelointeja askarrellessa.

1. jakso (7 kertaa)
30.1.-20.3.2019 (ei tuntia hiihtolomalla 20.2.)
keskiviikkoisin klo 17.15-18.15


Ensimmäisellä jaksolla ohjelmoimme ja rakennamme mm. liikeohjauksella toimivat liikennevalot sekä värkkäilemme erilaisia hälyttimiä hyödyntäviä pulmapelejä!
2. jakso (7 kertaa)
27.3.-15.5.2019 ( ei tuntia vappuna 1.5.)
keskiviikkoisin klo 17.15-18.15


Toisella jaksolla tutustumme huikeaan Lego EV3 Mindstorms -sarjaan. Suunnittelemme ja toteutamme erilaisia robotiikkalaitteita, jotka yhdistämme kurssin päätteeksi pelattavaksi Aarteenryöstöpeliksi!
Ilmoittaudu kerhoihin

 

JUNIORIKOODARI

Osaan koodata vaikka mitä!

Sopii osallistujille, jotka ovat jo tutustuneet koodaukseen esimerkiksi Skidissä tai koulussa. Kokeneemmatkin ohjelmoijat oppivat käytännön toteutusten kautta uutta animoinnista ja ääniefekteistä.  Syksyn osallistujille kurssi tarjoaa keväällä sopivasti kertausta ja opittavaa uusien ohjelmointiprojektien parissa. Siirrymme pikkuhiljaa graafisista kielistä tekstuaalisten ohjelmointikielien pariin. Otamme kevääksi mukaan myös uusia koodikoululaisia!

Kurssi on tarkoitettu osallistujille, joilla on jo jonkin verran kokemusta ohjelmoinnista. Suositusikä 9-12 vuotta.

Perehdymme ohjelmien toimintaan ja ohjelmointiin graafisissa ohjelmointiympäristössä tutustumalla, tutkimalla ja kehittämällä Scratch, Kodu Game Lab- ja Tynker-ohjelmia. Osallistujat suunnittelevat ja toteuttavat itsenäisesti tai parityönä erilaisia pelejä, joissa on mm. animoituja hahmoja, aika- tai pistelaskureita, taustamusiikkia, ääniefektejä ja eri pelitasoja.

1. jakso (7 kertaa)
30.1.-20.3.2019 (ei tuntia hiihtolomalla 20.2.)
keskiviikkoisin klo 18.30.00-19.30


Harjoittelemme ohjelmoinnin perusrakenteita tammikuussa julkaistavassa Scratch 3.0-ympäristössä toteuttamalla erilaisia ohjelmointihaasteita ja sovelluksia. Työstämme omaa ohjelmointiprojektia myös graafisessa Tynker-ympäristössä, joka tarjoaa monia uusia mahdollisuuksia mm. animointiin.
2. jakso (7 kertaa)
27.3.-15.5.12.2019 (ei tuntia vappuna 1.5.)
keskiviikkoisin klo 18.30-19.30


Tällä jaksolla siirrytään Scratchistä Pythoniin! Harjoittelemme tekstuaalisen ohjelmointikielen käyttöä pieniä ohjelmia työstäen.
Ilmoittaudu kerhoihin

 

MIKÄ OLISI SOPIVA KURSSI?

Tutustu yhteenvetoon
Kysy lisää info@codeschoolfinland.fi
tai soita meille, autamme sinua valitsemaan sopivan kurssin 044 2411 024